Kulturverkstans alumner
Efter Kulturverkstan får våra studerande en kvalificerad yrkeshögskoleexamen som internationell kulturprojektledare. Mellan 70 och 80 procent får inom ett halvår arbete inom kultursektorn. Här samlar vi berättelser om vad våra alumner gör efter examen.
Matilda Magnusson
”Några vänner tipsade mig om att söka Kulturverkstan. Det var helt rätt för mig och jag insåg att det är i konst- och kulturbranschen jag vill vara. Även om jag inte är konstnär så är jag definitivt en möjliggörare för konsten!”
Vad jobbar du med idag?
Jag arbetar som producent på Big Wind, en av Göteborgs största fria teatergrupper. Jag fick jobb på Konstepidemin och därefter Big Wind efter min långa praktikperiod. Jag driver också ett pensionat och kulturhus på landet tillsammans med min syster.
Vad gjorde du innan Kulturverkstan?
Jag pluggade teater på folkhögskola och drömde om att spela teater. Tillsammans med kompisar startade vi en teater. Då pluggade jag på universitet för att ha råd att jobba ideellt men tröttnade på det. Jag reste istället utomlands och tog massa olika ”överlevnadsjobb” och flyttade hit och dit i flera år. Jag kom tillbaka till Göteborg, fick barn och fast jobb i en inredningsbutik. Det passade mig väldigt bra just då, men efter några år kände jag att jag längtade tillbaka till kulturen och de människor som en möter där.
Varför sökte du dig till Kulturverkstan?
Några vänner tipsade mig om att söka Kulturverkstan. Jag behövde få vara kreativ igen! Det var ett av de bästa valen jag gjort. Det var helt rätt för mig och jag insåg att det är i den här branschen jag ska vara. Det är bara det att jag inte är konstnär… men jag är definitivt en möjliggörare för konsten!
Vad lärde du dig på Kulturverkstan som du använder dig av i ditt yrkesliv?
Jag fick med mig en massa praktisk kunskap som direkt går att applicera i producentarbetet. Stukturer för projektledning var toppen. Men framförallt fick det mig att våga starta egna projekt. Jag vet hur jag ska göra för att hitta den information som jag behöver. Om jag har frågor har jag genom Kulturverkstan fått ett brett nätverk som jag vet att jag kan ”använda” mig av. Jag fick också med mig så otroligt mycket inspiration av olika personer som har drivit projekt av olika slag. Projekt där drivkraften är viljan, lusten till förändring samt konst och kultur av alla olika slag. Utan all denna inspiration hade jag aldrig vågat köpa ett hus från 1800-talet på landet i Östergötland och sätta i gång ett pensionat och kulturhus. Nu lever jag min dröm!!
Therese Sahlin
“Kulturverkstan satte titeln på exakt det jag ville göra: jobba med kulturprojekt och evenemang av internationell karaktär.”
Vad jobbar du med idag?
Mitt nuvarande jobb är som projektledare och produktionsassistent åt ett danskompani som heter Don’t Hit Mama. Sedan undervisar jag även i dans – Dancehall, High Heels och Kizomba. Jag giggar som host/moderator på events och driver en egen podcast för dansare som heter Dance Specific TALKS.
Vad gjorde du innan Kulturverkstan?
Jag var danslärare och hade mitt eget företag. Där frilansade jag frilansade med barn- och ungdomsworkshops i dans runt om på skolor i Göteborg samt i dansdidaktik på HSM. Innan Kulturverkstan hade jag precis gjort klart min universitetsutbildning, programmet Hälsopromotion med idrottsvetenskap.
Varför sökte du till Kulturverkstan?
Efter min universitetsutbildning kände jag inte att jag fått några praktiska verktyg till arbetslivet. Jag trodde att jag skulle kunna jobba med dans inom hälsa men insåg snabbt att kultur egentligen var den sektorn jag tillhörde. Kulturverkstan satte titeln på det jag exakt ville göra: att jobba med kulturprojekt och evenemang av internationell karaktär.
Vad lärde du dig på Kulturverkstan som du använder dig av i ditt yrkesliv?
Jag fick lära mig att organisera och få en struktur på en projektplan från början till slut. Sedan fick jag testa att jobba med events och projekt i verkliga livet. Det var så viktigt att få lära sig tackla problem som uppstår, jobba med riktiga kunder och få möta yrkesverksamma personer i undervisningen. Efter Kulturverkstan blev jag anställd som samordnare för en av Göteborgs kulturskolor och fick direkt jobba med verksamhetsutveckling. När jag fick chansen att få ett artistresidens där jag arbetade som projektledare för en internationell kulturfestival i Amsterdam var det bara att våga tro att jag hade det som krävdes på grund av min utbildning. Jag tror att jag med åren kommer att forma vem jag är som projektledare, men idag hoppar jag hela tiden in i nya utmaningar för att testa vingarna!
Maja Alasalmi
Årgång 2016
Vad gör du idag?
Jag arbetar nu som producent på Ung Scen Norr som är Norrbottensteaterns unga scen. Jag jobbar både med föreställningarna vi skapar löpande för turné i länet och med Ung Scen Norrs olika projekt. Projekten vi jobbar med just nu är förarbete till LÄNK-festivalen 2020, ett Erasmusprojekt och ”Pizza på scen” som är improvisationsteater för
högstadieungdomar där vi bjuder på pizza!
Vad fick du med dig från Kulturverkstan
På Kulturverkstan fick jag med mig otroligt mycket som varit viktigt! Jag hade jobbat som frigruppsproducent innan (och samtidigt som jag pluggade på KV) och det har såklart gett en massa bra erfarenheter, med KV sattes allt i en kontext och ett sammanhang där vi lärde av varandra och olika kulturfält. Det har varit till väldigt stor nytta när jag jobbar nu.
Har du något speciellt minne från Kulturverkstan?
Ett kärt minne är själva examensdagen. Det var 30 grader varmt och det var så fint att inse hur långt alla hade kommit och vilket jäkla jobb vi faktiskt hunnit med under två år.
Petra Kloo Vik
Årgång 2009
Vad gör du idag?
Ansvarig för barn- och ungdomsverksamheten på Göteborgs Symfoniker
Vad tänker du om Kulturverkstan som utbildning?
Angelägen, nödvändig, utmanande, utvecklande och väldigt kul!
Har du något roligt minne från utbildningstiden som du vill dela med dig av?
Jag minns härliga välförtjänta pauser i solen, med en latte i handen och tillsammans med världens bästa klasskompisar. Alla hade vi tajt studieekonomi, en riktigt lyxig köpkaffe uppskattades enormt. När vårsolen började skina på Järntorget och vi för en stund släpptes ut ur klassrummet släppte vi också tanken på stundande inlämningsuppgifter och krisande projektgrupper och hade världens skönaste häng tillsammans :).
: Kulturverkstans alumnerHelena Lundström
Årgång 2007
Var jobbar du nu?
Jag har eget företag inom kläddesign och sömnad under mitt namn Helena Lundström samt gör musik under namnet Le Bandit.
Vad lärde du dig på Kulturverkstan som du använder dig av idag?
Jag upplever att jag främst fick med mig ett nätverk och medvetenhet kring hur man i starten av ett projekt kan bygga en bas som gör att man slipper många konflikter senare i projektet.
Har du något speciellt minne från Kulturverkstan?
Jag har många minnen! Det var en period när mycket hände i mitt liv och många relationer etablerades. Det var studieresa till Berlin. LIA med Christian Pallin (Koloni) och Ali Davoodi (Fresh Fish), feministisk fördjupning genom jämställdhetsgruppen och fina klasskamrater, lärare och föreläsare som gav mycket inspiration.
Vad tänker du om Kulturverkstans roll i framtiden?
Jag tror att mycket av denna kunskap är tidlös och att om Kulturverkstan fortsätter med en kvalificerad omvärldsanalys så finns inget bäst föredatum.
Stina Nilss
Årgång 2006
Var jobbar du nu?
Just nu är jag tjänstledig ett år från det fantastiska som är att jobba på KulturUngdom med konst och unga, landsbygdsutveckling och normer i Västra Götaland. I det lediga jobbar jag mestadels ideellt med Textival – programserier, vandringar, diverse projekt och vår stora litteraturfestival i maj. Jag är också aktiv som ordförande i RFSL Sjuhärad där jag bland annat driver verksamheten av, med och för nyanlända hbtqia-personer. Jag är också med i Molla Byalag där jag fokuserar på vandringsleder och att skapa rum för konst i och omkring bokskogen här. Om det är ett jobb att skriva och gräva i bortglömda historier så gör jag också det.
Har du något speciellt minne från Kulturverkstan?
Jag minns att inte vara överens och ändå samarbeta, att lära av alla erfarenheter och drömmar och att ordna resor, fester, samtal och utflykter. Att få bjuda in varandra till varandras sammanhang och bli lite klokare och bättre av det.
Vad lärde du dig på Kulturverkstan som du använder dig av idag?
Jag tror att det jag tagit med mig allra mest från Kulturverkstan är vikten av att bråka runt med perspektiv och riktningar, med vad som är konstnärlig kvalitet och på vilka platser dessa kan ta plats. Sen märker jag att de helt konkreta verktyg som jag fick lära mig där återkommer: nåt slags universellt som behöver upprepas, om samarbete och struktur, praktiska verktyg kring projektledning och kommunikation.
Cecilia Suhaid Gustafsson
Årgång 2003
Vad gör du idag?
I dag arbetar jag som konstnärlig ledare på scenen Atalante i Göteborg. Driver även ett eget produktionsbolag GoldDigger Productions där jag frilansar med en del kulturprojekt, bland annat min podcast Kulturens ABC.
Vad fick du med dig från Kulturverkstan?
Genom praktikerna fick jag en erfarenhet hur det kan vara att arbeta i kulturbranschen. Jag fick med mig ett otroligt nätverk från min klass. Flera av min före detta klasskompisar har jag kontakt med idag, de är nära vänner och i perioder arbetar vi ihop.
Gloria Esteban
Årgång 2002
Vad gör du idag?
Jag jobbar i Hammarkullen, det har jag faktiskt gjort nästan sedan jag var klar med min utbildning på Kulturverkstan. Jag har alltid varit fängslad av den styrka som finns i området och i de människor som bor där. Och har alltid förvånats av den diskurs och bild som finns kring området. Jag tror att det var det som gjorde att vi startade projektet Hammarkullen 365. Vi har jobbat långsiktigt och med målet att placera Hammarkullen på stadens kulturkarta. Och sedan 2015 jobbar jag också deltid som programproducent på kulturhuset Blå Stället i Angered.
Vad fick du med dig från Kulturverkstan?
Hur man driver ett projekt här i Sverige. Och eftersom jag hade andra erfarenheter och kunskaper från hemlandet (Argentina) tycker jag det blev en bra blandning.
Har du något speciellt minne från Kulturverkstan?
Spännande att lära känna andra personer som jobbade med kultur i dess olika utryck, som hade olika erfarenheter och idéer, och som ville göra så mycket. Vi hade under åren vi läste på Kulturverkstan många intressanta föreläsare.
Vad tänker om Kulturverkstans roll i framtiden?
Det är viktigt att Kulturverkstan genom utbildningen kan fortsätta möjliggöra för de som är intresserade och vill arbeta med kultur, ge dem kunskaper som man behöver för att driva olika projekt. Möjliggöra att flera röster hörs i stadens kulturliv, vilket är en demokratifråga från mitt perspektiv.
Oskar Ekström
Årgång 2001
Vad gör du idag?
Jag är programchef på Bokmässan i Göteborg
Vad fick du med dig från Kulturverkstan?
Enormt mycket! Kulturverkstan lade grunden för allt jag kan om projektledning. Kombinationen av ett intellektuellt, prövande förhållningssätt till samtida kulturteori och en öppenhet för kreativitet och galenskap var oslagbar. Man lärde sig en del om gruppocesser också :). Praktiken gav mig jobb som varit helt avgörande för det jag gör idag.
Har du något speciellt minne från Kulturverkstan?
Jag minns att jag mot slutet av utbildningen, våren 2003, tog en kaffe med David Karlsson, en av KVs grundare. Vi var tredje kullen som skulle gå ut, jag frågade: ”Tror du inte det räcker med kulturprojektledare nu, finns ju inte jobb till alla?” David skrattade och sa att det hade den första kullen också frågat. ”Ni skapar ju en massa jobb.”
Jan Kärrö
Årgång 1999
Vad gör du nu för tiden?
Idag arbetar jag som litteraturhandläggare på Kulturrådet, en statlig myndighet under Kulturdepartementet. Tidigare har jag bland annat arbetat frilans som grafisk formgivare, som producent på en teater och som projektledare och webbredaktör.
Vad betydde Kulturverkstan för dig?
Kulturverkstan var fantastiska två år som gav en mängd bra kontakter och som visade hur arbete inom kultursektorn kan se ut på så många olika sätt.
Minns du något särskilt?
Jag minns när vi gjorde vårt första gemensamma projekt i grupp och reste till Reykjavík för att ta reda på mer om hur stadens olika kulturinstitutioner och fria kulturliv var integrerade med varandra. Det var i december och en snöstorm var på väg. På radion varnade myndigheterna för att ge sig ut på vägarna men det förstod inte vi utan hyrde en minibuss och gav oss av till Blå Lagunen för att bada. När vi kom dit undrade den enda som var kvar av personalen vad sjutton vi gjorde där och skickade snabbt hem oss igen. Vägen skulle strax stängas av och gav vi oss inte iväg direkt skulle vi bli insnöade.